Google

Pas op met omvormer op auto-massa


Om een omvormer in een voertuig te bouwen, moet hij op de boordaccu worden aangesloten. Dat gaat met een plus (rood) en min (zwart) kabel. Er zijn twee verbindingen nodig, zodat de stroom kan vloeien van de accu naar de omvormer en weer terug. Anders is er geen stroom.

12 naar 230 volt omvormer aansluiten op accu

omvormer met TWEE kabels

Om inbouwtijd en -kosten te besparen wordt er wel eens gekozen voor het aansluiten van de min op de massa (chassis) van het voertuig. Pas hiermee op. Niet zozeer omdat het gevaarlijk is, want het wordt veel gedaan bij lagere stromen, maar het kan problemen veroorzaken.

Een redelijke omvormer trekt namelijk veel stroom uit een accu. Bij 1200 watt loopt er 100 ampère. Wordt het chassis van de auto gebruikt als min’draad’ dan kan deze grote stroom niet altijd goed terugvloeien naar de accu. Met als gevolg dat de omvormer niet (goed) werkt. Het chassis heeft niet dezelfde karakteristieken van een goede kabel (onregelmatigheden, relatief plat en dun waardoor mogelijk hogere weerstand en interferentie met andere apparatuur).

Bij 24 volt installaties (vrachtwagens) gaat het trouwens sneller goed omdat de stroom dan de helft is t.o.v. 12 volt installaties. Lees hier meer over stroomberekening bij accu installaties.

Onlangs meldde een klant van ons zich met dit probleem. Zijn Senseo apparaat trok zoveel stroom uit de omvormer dat de omvormer iedere seconde uit schakelde en weer aan. Uiteindelijk kon dit worden opgelost door toch een mindraad (35 mm kwadraat) te trekken.

Let op, 5% kortingscode op alle (omvormer)apparatuur bij webshop Mobilenergy is nog steeds geldig: 5KS76

, , , , , , ,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)