Vanochtend kwam Pieter-Jan langs. Hij heeft een bus gekocht die hij ombouwt tot kampeerbus. Vorig jaar kocht hij de materialen en tijd vliegt… Jaar later een mailtje: hé Sander ik ben zover, kun je me helpen met de installatie? 2,5 uur noeste arbeid verder (Pieter-Jan had de elektronica en kabelgoot al op het bord gemonteerd) hier het resultaat. Merk op dat de kabelgootjes nog open liggen, dus je kunt de verbindingen beter zien.
! Merk op dat nog niet alles is aangesloten zoals 230 volt, de shunt voor de E-xpert pro accumonitor en de zonnepanelen. Kabels komen allemaal ook IN de goot. Work in progress… Dit gaat Pieter-Jan thuis doen en het resultaat volgt later !
Van linksboven naar rechtsonder zie je de volgende elektronica:
- (linksboven) EPEver 2210AN solar laadregelaar. Als je een accu wilt laden met zonnepaneelstroom heb je altijd een solar laadregelaar (‘solar charge controller’) nodig! Nooit direct de panelen op de accu want dan krijg je geheid trammelant. Deze EPEver laadregelaars verkopen wij nu een jaar of 4 en zijn zo ongeveer de betrouwbaarste regelaars die ik ken. En ze zijn erg efficiënt: er gaat weinig zonnevermogen verloren. Topregelaars!
- (boven midden) Xenteq PTS 230-10 omschakelautomaat. Deze schakelt tussen walspanning en omvormer/inverter stroom. Als de walstroom aanwezig is dan gaat de acculader aan en worden de 230 volt verbruikers op walstroom gevoed. Valt de walstroom uit (spontaan of bewust afkoppelen 😉 ) dan voedt de inverter de 230 volt verbruikers. De omschakelautomaat regelt dit automagisch.
- (rechtsboven) Zekeringkastje om 10 stuks 12 volt verbruikers te voeden. Is ook verkrijgbaar in kleinere variant voor 6 verbruikers.
- (linksonder) Inverter/omvormer van 12 naar 230 volt, de Samlex SWI700-12 omvormer. Fijne en compacte omvormer die van 12 volt accuspanning een zeer stabiele 230 volt maakt.
- (rechtsonder naast de omvormer): Mega zekeringhouder met 60 ampere Mega zekering. Altijd een zekering opnemen in de pluskabel van een omvormer!
- (rechstonder) De acculader, Samlex WSC1230 (30 ampere maximaal). Zodra de walstroom aanwezig is, laadt deze mooie acculader samen met de zonnepanelen de accu.
- (helemaal uiterst rechtsonder) de zogenaamde shunt voor de E-xpert accumonitor. Een shunt is een heel kleine weerstand waarover een kleine spanning wordt gemeten als de accu wordt geladen of ontladen. Deze spanning is evenredig met de stroom die in of uit de accu vloeit. Zo kan worden bijgehouden hoeveel (resterende) capaciteit de accu heeft. Het display, niet in beeld, wordt op een makkelijk zichtbare plek in de cabine gemonteerd. Shunt en display worden met getwiste dunne draad, bijvoorbeeld netwerkkabel, met elkaar verbonden. Een dergelijke meter is veel beter, maar ook helaas duurder, dan een eenvoudige spanningsmeter!
Update: de installatie is ingebouwd
Inmiddels is het bovenstaande bord van Pieter-Jan ingebouwd in het volgende prachtige opgeknapte voertuig. Het is een ex-brandweerwagen uit de uit Duitsland met zeer weinig kilometers op de teller:
Aan de binnenkant is het bord weggewerkt, achter een luiksysteem. Dit systeem ziet u in bovenstaande foto als u goed kijkt aan de linker binnenzijde.Achter het luik zien we deze keurige en overzichtelijke installatie. Goed gedaan!