Google

BSWM160 – Goedkoper alternatief voor laden accu in Euro5/6 wagens


Als je een tweede accu in een voer- of vaartuig installeert, wil je deze ook steeds weer vol kunnen laden tijdens het rijden of varen. Dit ging tot nu toe vrij goed via een zogenaamde laadstroomverdeler. Dit is een intelligent relais dat pas de dynamospanning koppelt aan de tweede accu zodra het voertuig gestart is. Als het voertuig uit is, is het relais open (geen contact) en kunnen de start-accu en de huishoudaccu elkaar niet beïnvloeden. Dus wordt stroom bij stilstand uit de huishoudaccu getrokken, wordt de startaccu ontzien, en vice versa.

Probleem: lage laadspanning door moderne motoren

Euro 5/6 Europese emissiestandaard heeft ervoor gezorgd dat hogere milieu eisen worden gesteld aan brandstofmotoren. Mede hierdoor is de dynamospanning lager. Achterliggend idee is dat de startaccu een reserve heeft (niet vol raakt) zodat remenergie erin kan worden opgeslagen.

Allemaal leuk en aardig, maar als je nu een tweede accu koppelt dan wordt deze ook niet volgeladen! Immers een laadstroomverdeler heeft geen actieve laadfunctie en is geheel afhankelijk van de laadkarakteristiek van de dynamo

Prima maar duur(der): Samlex Elogic 1230 lader

Een jaar geleden introduceerde Samlex de Elogic 1230 lader. Zie hier onze Mobilenergy productpagina met uitgebreide beschrijving.

Samlex Elogic lader

Samlex Elogic lader

Dit is een prima, actieve, oplossing die er in alle gevallen voor zorgt dat de tweede accu wordt geladen, ook als de dynamospanning laag is. Er zit een actief laadgedeelte en meertraps laadfunctie in. In veel gevallen een nog betere oplossing dan een eenvoudige laadstroomverdeler. Maar met een behoorlijk hoger prijskaartje, helaas.

Alternatief voor lichte toepassingen: Samlex BSWM160

Samlex BSWM160 laadstroomverdeler

Samlex BSWM160 laadstroomverdeler

Als alternatief heeft Samlex onlangs de BSWM160 laadstroomverdeler geïntroduceerd. Dit is een variant op de BSW160 laadstroomverdeler, met de M van Motion. Extra is een trilsensor die detecteert als het voer- of vaartuig wordt gestart (wel monteren op een plek waar dat detekteerbaar is!). Na een aantal seconden zal het relais sluiten, zodat de tweede accu wordt meegeladen. Verder is de werking precies als de normale versie, de BSW160 (zonder M). Dit betekent dat hij ook reageert op dynamospanning en ook via die manier (overschrijding 13,2 volt voor 12V resp. 26,4 volt voor 24V systemen) het relais inschakelen.

Omdat het nog steeds, in tegenstelling tot de Elogic, geen actieve lader is, zal in veel gevallen de tweede accu niet optimaal (vol) worden geladen. Maar voor toepassingen waarbij de tweede accu relatief weinig of kort wordt belast, is dit vaak een prima oplossing.

Installatie is net zoals de eenvoudige BSW160 net zo eenvoudig: minimaal 16mm kwadraat kabel van pluspool startaccu naar de BSWM, 16mm2 kabel van BSWM160 naar de pluspool van de tweede accu, massakabeltje van BSWM160 naar chassis en klaar ben je. Programmeren van verschillende standen van de BSWM (trillingsgevoeligheid bijvoorbeeld) gaat via een contactaansluiting. Als je dat tijdelijk op plus schakelt, ga je naar de programmeerfunctie. De LED geeft aan welke programmastand is gekozen. Deze stand wordt in het flashgeheugen opgeslagen.

Meer informatie over de BSWM160 op onze Mobilenergy productenpagina.

 

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)